De laatste loodjes

28 mei 2019 - Jambiani, Tanzania

Het is weer even geleden dat ik jullie op de hoogte gebracht maaar dat kwam omdat het de afgelopen maand erg druk is geweest.

Inmiddels is het einde bijna aangebroken en ga ik aanstaande vrijdag al naar huis. De laatste weken zijn echt voorbij gevlogen. Als ik nu terug denk dan lijkt het net alsof ik gisteren ben weggegaan en afscheid moest nemen op het vliegveld.

De afgelopen 3 weken is er bij de opvang wel het een en ander veranderd. Het jongetje waar ik met behulp van de donaties de ramen voor het huisje van de familie heb gekocht is naar huis gegaan. Zijn oom en tante kwamen hem ophalen bij de opvang en namen hem mee naar huis. Toen hij in de gaten kreeg dat hij weg ging, ging hij hard huilen en wilde hij niet mee. Dat was best moeilijk om te zien. Zeker omdat je weet dat het eigenlijk beter is voor het jongetje dat hij naar zijn familie gaat maar qua omstandigheden zal hij het wel een stuk minder hebben dan bij de opvang. Na een week nam de supervisor contact met de familie op en die vertelden dat hij de eerste dagen erg verdrietig was en aan het huilen maar dat hij nu al vrolijker was en met zijn neefjes en nichtjes aan het spelen was. Dat is dus een goed teken. Ik hoop dat het goed blijft gaan met hem en zijn familie!

Ondertussen was het toen nog maar twee weken voordat m'n pa en ma kwamen. Wat vloog de tijd toch ineens. Als ik dan bij de opvang was hield ik steeds in mijn achterhoofd dat ik de kinderen over twee weken moest achterlaten. In de tijd dat ik hier ben, raak je aan bepaalde kinderen toch echt gehecht wat het moeilijk maakt om los te laten. De laatste twee weken van mijn stage dus maar veel knuffelen met de kinderen en dat is gelukt ook haha.

IMG_0363

Ook zat ik ondertussen nog 2,5 week alleen in mijn vrijwilligershuis. Roos was naar huis gegaan en op 11 mei kwam Hannah pas. Ik zag daar in het begin best tegenop. Vooral 's avonds ben je dan echt alleen en is er weinig te doen. Gelukkig was het overdag bij de opvang met de nanny's en de ander vrijwilligers wel super leuk en belde ik dan s' avonds vaak met thuis of keek ik een film.

En toen was het moment aangebroken dat papa en mama naar Tanzania zouden komen! Eindelijk! We hadden geregeld dat onze safarigids mij ophaalde in Tengeru en samen naar het vliegveld reden om ze op te halen. Tanzanianen staan er om bekend dat ze altijd te laat zijn maar onze gids niet hoor die wilde al om 12 uur op het vliegveld zijn terwijl ze eigenlijk pas om 13.00 uur zouden landen. Ook hadden ze nog eens een uur vertraging en het regelen van een visum en wachten op de koffers duurde ook nog een uur. Dus heb ik 3 uur lang op het vliegveld moeten wachten. Maar voor een goed doel!! Eindelijk waren ze dan hier. Zo lang naar uit gekeken en dan is het echt een soort onwerkelijk als ze er dan echt zijn. Een paar traantjes werden wel gelaten door mama en mij haha

00bd5a40-443d-4016-b827-d34215871c1a

e790689a-3300-417a-9a85-49f084c06148

We hadden eerst nog 1,5 dag in Arusha zodat ik de tijd had om ze de stad en de opvang te laten zien voordat we op safari zouden vertrekken. Wat was het leuk om met ze naar de kindjes te gaan. Nog eventjes voor de laatste keer knuffelen en spelen. Vanuit Nederland hadden ze van allerlei speelgoed, puzzels en bellenblaas meegenomen voor de kinderen. Helemaal blij ermee. Die dag was ook het moment dat ik afscheid moest nemen van de opvang.. Dat was wel even een dubbel moment. Ik ben aan de ene kant heel blij dat ik weer naar huis ga maar ik ga die lachende en vrolijke gezichtjes van de kinderen heel erg missen. Ook omdat ik weet dat ik ze waarschijnlijk nooit meer ga zien en niet weet wat er van ze gaat worden. Ik heb wel afgesproken contact te houden met de supervisor dus ik hoop dat zij me af en toe nog eens op de hoogte houdt.

XFCU3909

11eac91f-6a12-471d-a4c3-689adc5ef0b9

33016744-02a6-4f44-b8b9-15b3094a421847b52cd9-69d2-4ed5-9a56-2a0cea7c9162VSDJ1512ADCT9038APDF8617AAWS4064

En jaaa toen was het tijd voor safariiii !! Lake Manyara en Ngorongoro had ik al een keer gezien maar toch zie je elke keer weer andere dieren. En toen op naar de serengeti. Waarvan iedereen zegt dat het zo geweldig is. En nou dat klopt echt! Wat een prachtig park met zoveel mooie dieren. Samen met onze gids Hassan die ons alle mooie plekjes en dieren liet zien was dit echt een onvergetelijke ervaring. Zoals jullie waarschijnlijk ook wel op facebook gezien hebben van de foto's van mama was het echt geweldig.

CRSX5156BBWO4512AKPP8149ABUA7268DSC03100DSC03204CAZH5124DSC03280DSC03076

DSC02854

IMG_1243

IMG_1244

Nu ik dit schrijf zit ik heerlijk nog een paar daagjes te genieten op Zanzibar. Vrijdagmiddag vlieg ik weer naar huis en dan zit mijn avontuur erop. Al hoewel ik soms wel eens mijngod waar ben ik aan begonnen had ik het toch niet willen missen. Het tijdelijk wonen in een land als Tanzania laat je echt weer inzien hoe goed we het in Nederland dan hebben. Wat ik absoluut meeneem van deze ervaring is de vriendelijkheid van de mensen hier. Hoe arm iemand hier ook nog is iedereen is zo vrolijk en vriendelijk en wil je altijd helpen. Ze zijn zo blij met wat ze hebben en maken er het beste van, daar kunnen wij als Europeanen echt wat van leren...

DUGL9897BOYP8806BNJI3541IMG_1342IMG_1329

Tanzania is een prachtig land. Qua natuur en qua mensen, maar toch ook zie je erg veel armoede. Ik denk nu dat deze 13 weken hier lang genoeg geweest zijn en ben ik blij dat ik weer fijn terug kan naar Nederland...

Ik wil iedereen die gedoneerd heeft ook nog even bedanken! In mijn laatste week heb ik het overige bedrag nog uitbesteed aan het kopen van medicijnen zodat de opvang nu een voorraadje heeft waar ze voor een lange tijd mee kunnen doen! Ze waren er echt heel erg blij mee :)

Tanzania bedankt voor alles! Asante Sana!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mama:
    28 mei 2019
    Wat zijn wij blij dat wij met onze eigen ogen hebben kunnen zien hoe goed en geliefd jij hier was. Iedereen was weg van je en vertelden dit ook direct tegen ons. Zo vriendelijk en lief, echt een Tanzaniaanse. Wij zijn zo enorm trots op je lieve Demi en stiekem ook heel blij dat je weer mee naar huis gaat😍😍. Een ervaring om nooit meer te vergeten, ook voor ons!
  2. Je voader:
    Super “groas” op je!!!!!
  3. Ad van Sighem:
    28 mei 2019
    we hebben genoten van je verhalen over de opvang en het leven in Tanzania. Wat hebben we het in Nederland materieel gezien dan goed. Dit is voor jou een ervaring die je je leven lang niet meer vergeet. Goede terugreis naar Nederland. De weersverwachting voor dit weekend is zomers, Dan is de overgang voor jou niet zo groot. Jopie en Ad van Sighem.
  4. Ellen Theune:
    28 mei 2019
    Wat heb je avonturen beleefd! Het was heel mooi leuk om een beetje mee te beleven door je blogs te lezen. Knap hoe en wat je allemaal gedaan hebt. Goeie reis naar huis straks, nu nog even genieten. Groetjes!
  5. Vera:
    28 mei 2019
    Gaaf Deem! Heel avontuur heb je beleefd en mooie dingen gedaan. Een tijd om trots op terug te kijken straks. Tot snel!!
  6. Carina:
    28 mei 2019
    Lieve Deem, wat een fantastische tijd heb je gehad met ervaringen die je nooit zult vergeten. Erg knap hoe je alles je zo eigen hebt gemaakt en je weg hebt gevonden. Fijn om nog even te relaxen en te genieten van het mooie land!
    Yara roept steeds om je: 'als t weekend is dan komt Demi weer!' 😍
  7. Sandra:
    28 mei 2019
    Hey Demi! Wat een avontuur zeg. Je hebt daar goed werk gedaan. Echt ‘social work’ 💪🏻👏🏻. Je zit vast en zeker in de harten van de kindjes hoor. Een onvergetelijke, verrijkende ervaring! Veel plezier nog op Zanzibar🌞 Groetjes, fam. Passenier👋🏻😘
  8. Nel Klap:
    28 mei 2019
    Mooi om te lezen over je tijdelijke leven in Tanzania. Vooral dat stukje over het eten bij de familie van de tweeling deed me rillen van afkeer. Ik denk dat je daar veel goed werk gedaan hebt, voor jou een ervaring om nooit te vergeten, vooral om dat je een stukje kunt delen met je ouders. Goede reis naar Nederland
  9. Els:
    28 mei 2019
    Hele mooie ervaring waar je je hele leven wat aan hebt!!! Dan pas besef hoe goed je het hebt. Goeie terugreis!
  10. Carlien:
    28 mei 2019
    Erg leuk om te lezen. Alle overwegingen en avonturen. Foto's erbij zijn zo mooi! Dank je wel.
    Goeie reis terug naar Wkp en geniet nog even van die mooie zee.zo blauw is die hier net niet.
  11. Anne:
    29 mei 2019
    Geniet nog van je laatste dagjes op Zanzibar ter afsluiting van je avontuur. Deze enerverende prachtige ervaring zal je altijd bijblijven! Enne........... welkom thuis onder den toren! Goede reis naar huis.
  12. Oma en Opa vv:
    29 mei 2019
    Wat ben ik blij dat je weer naar huis komt.
    Ik denk dat dan de tranen van blijdschap vloeien.
    We zijn trots op je hoor!!!!!!
  13. Janny lunenburg.:
    29 mei 2019
    Wat een geweldige belevenissen heb je gehad. Vergeet je je hele leven niet meer. Goeie reis terug. Groetjes aan pa en ma.
  14. Hans en Annemarie:
    30 mei 2019
    Lieve Demi,

Kippenvel bij het lezen van jouw verhalen en bij het zien van de prachtige foto's!
    Goede reis terug …………..je neemt vast een koffer vol herinneringen mee !

groeten:
    Hans en Annemarie
  15. Lisa:
    31 mei 2019
    Sorry maar ik miste één essentieel puntje.... Iets met een fout afscheidsfeestje??